Swoim własnym tropem
dla dzieci w wieku 9 - 12 lat
twórcze zajęcia plastyczne z elementami arteterapii
EKSPRESJA
Głównym założeniem zajęć jest stworzenie bezpiecznej przestrzeni, w której dzieci mogą tworzyć w sposób nieskrępowany i wolny od oczekiwań. Będziemy uczyć się nie korzystać ze wzorów, nie będę też pokazywać jak narysować przysłowiowego konia (chyba że w konkretnym przypadku będzie to pomocne danej osobie).
Zamiast tego zrobimy miejsce na własny sposób wypowiedzi w podejmowanych tematach. Tym samym, uczestnicy będą odkrywać swoje możliwości i patrzeć jak ich pomysły, poprzez dokonywanie decyzji zgodnych z nimi, przeradzają się w namacalne prace, które można dotknąć, zobaczyć. Którymi można podzielić się z innymi i poznać ich perspektywę dotyczącą wizji tworzącego obraz.
W moim odczuciu w dzisiejszym społecznym życiu dziecka, jest bardzo mało miejsca na właśnie takie działania.
Jako prowadząca widzę siebie w roli obserwatora i przewodnika w tej podróży. Pomagającego w pokonywaniu obranej przez dziecko drogi i wspierającą jego działanie. Taka droga nie musi mieć celu. W moim przekonaniu liczy się proces. Właśnie temu chciałabym dać przestrzeń uczestnikom zajęć.
RAMY
W moim odczuciu, aby w podejmowanych działaniach dzieci mogły czuć się naprawdę bezpiecznie, potrzebne jest wyznaczenie ram i granic, w których będziemy eksplorować poruszane tematy. Tak więc zajęcia będą miały niezmienną strukturę (z małymi wyjątkami).
Każde spotkanie zaczniemy od integracji wprowadzającej w temat.
Będą to wspólne zabawy z dźwiękiem/ obrazem/ ruchem. Podczas tworzenia będziemy zwracać uwagę na postawę proekologiczną- biorę tyle ile potrzebuję, aby stworzyć swoją pracę.
Po zakończonej pracy, uczestnicy będą dzielić się tym, co stworzyli.
Na koniec zostawimy pracownię w takim stanie, w jakim chcielibyśmy ją zastać w kolejnym tygodniu.
Podczas zajęć dzieci będą poznawały różne techniki artystyczne. W pracowni będzie dostępna glina, różnego rodzaju farby, narzędzia do rysunku, podłoża różnej wielkości i inne materiały.
Każda praca, zostanie opatrzona datą i schowana do teczki dziecka. Cudownie obserwuje się zmiany, które najlepiej widać na przestrzeni czasu, kiedy patrzymy na cały zestaw prac.
Główne cele zajęć:
- integracja,
- uczenie się współpracy,
- poznanie siebie i samoakceptacja,
- wyrażanie emocji środkami plastycznymi,
- akceptowanie innych,
- uważne słuchanie siebie i innych,
- uczenie się, że twórczość jest radosnym procesem, pełnym przygód,
- uczenie się, że nie wszystko musi być idealne, najładniejsze i najlepsze,
- zobaczenie, że możemy tworzyć razem bez porównywania się do siebie, a inspirując się wzajemnie,
- zwracanie uwagi na otaczający nas świat, naturę i drugiego człowieka,
- zauważanie piękna życia,
- zwrócenie uwagi na bogactwo form w przyrodzie,
- umiejętność wypowiadania się językiem ruchu, dźwięku, plastycznym, oraz słowem,
- rozwijanie kreatywnej postawy,
- rozwijanie postawy proekologicznej,
- odpowiedzialność za własne działania,
- podział obowiązków,
- planowanie pracy,
- stwarzanie podczas zajęć sytuacji służących uwalnianiu i odreagowywaniu negatywnych emocji,
- inicjowanie działań rozwijających ekspresję własną i spontaniczność.
SWOIM WŁASNYM TROPEM
- grupa wiekowa: 9 - 12 lat
- terminy spotkań: poniedziałek 18:15 - 19:45
- prowadząca: Natalia Lament