W naszej kulturze sztuka urosła do rangi czegoś nieosiągalnego dla zwykłego śmiertelnika. Mogą ją uprawiać artyści, ponieważ mają za sobą lata edukacji artystycznej i UMIEJĄ.

Nie pamiętamy o tym, że od setek lat jest ona nieodłącznym i naturalnym elementem życia człowieka, że jest życiem.

Poznając narzędzia jakie daje sztuka i ucząc się wypowiadać jej językiem możemy poznawać siebie lepiej, odnajdywać spokój i relaks. Bardzo często spotykam się z osobami, które chcą malować, ale mają wiele blokad.

Sama byłam w takim miejscu, mimo ukończenia szkół artystycznych. Każdy z nas jest istotą kreatywną, a życie może być twórcze i pełne kolorów. Trzeba tylko od czegoś zacząć.

W Naturze Sztuki odbywają się zajęcia artystyczne z elementami arteterapii. Stworzyłyśmy cztery przestrzenie, które prowadzi Natalia.
Są to zajęcia grupowe, dla dzieci, oraz dorosłych.

MOJE ŚLADY

dla dzieci w wieku 6 - 8 lat

twórcze zajęcia plastyczne z elementami arteterapii

EKSPRESJA
Głównym założeniem zajęć jest stworzenie bezpiecznej przestrzeni, w której dzieci mogą tworzyć w sposób nieskrępowany i wolny od oczekiwań. Będziemy uczyć się nie korzystać ze wzorów, nie będę też pokazywać jak narysować przysłowiowego konia (chyba że w konkretnym przypadku będzie to pomocne danej osobie).

Zamiast tego zrobimy miejsce na własny sposób wypowiedzi w podejmowanych tematach. Tym samym, uczestnicy będą odkrywać swoje możliwości i patrzeć jak ich pomysły, poprzez dokonywanie decyzji zgodnych z nimi, przeradzają się w namacalne prace, które można dotknąć, zobaczyć. Którymi można podzielić się z innymi i poznać ich perspektywę dotyczącą wizji tworzącego obraz.

W moim odczuciu w dzisiejszym społecznym życiu dziecka, jest bardzo mało miejsca na właśnie takie działania.

Jako prowadząca widzę siebie w roli obserwatora i przewodnika w tej podróży. Pomagającego w pokonywaniu obranej przez dziecko drogi i wspierającą jego działanie. Taka droga nie musi mieć celu. W moim przekonaniu liczy się proces. Właśnie temu chciałabym dać przestrzeń uczestnikom zajęć.

RAMY

W moim odczuciu, aby w podejmowanych działaniach dzieci mogły czuć się naprawdę bezpiecznie, potrzebne jest wyznaczenie ram i granic, w których będziemy eksplorować poruszane tematy. Tak więc zajęcia będą miały niezmienną strukturę (z małymi wyjątkami). Każde spotkanie zaczniemy od integracji wprowadzającej w temat.

Będą to wspólne zabawy z dźwiękiem/ obrazem/ ruchem. Podczas tworzenia będziemy zwracać uwagę na postawę proekologiczną- biorę tyle ile potrzebuję, aby stworzyć swoją pracę.

Po zakończonej pracy, uczestnicy będą dzielić się tym, co stworzyli.
Na koniec zostawimy pracownię w takim stanie, w jakim chcielibyśmy ją zastać w kolejnym tygodniu.

Podczas zajęć dzieci będą poznawały różne techniki artystyczne. W pracowni będzie dostępna glina, różnego rodzaju farby, narzędzia do rysunku, podłoża różnej wielkości i inne materiały. Każda praca, zostanie opatrzona datą i schowana do teczki dziecka. Cudownie obserwuje się zmiany, które najlepiej widać na przestrzeni czasu, kiedy patrzymy na cały zestaw prac.

Główne cele zajęć:

  • integracja,
  • uczenie się współpracy,
  • poznanie siebie i samoakceptacja,
  • wyrażanie emocji środkami plastycznymi,
  • akceptowanie innych,
  • uważne słuchanie siebie i innych,
  • uczenie się, że twórczość jest radosnym procesem, pełnym przygód,
  • uczenie się, że nie wszystko musi być idealne, najładniejsze i najlepsze,
  • zobaczenie, że możemy tworzyć razem bez porównywania się do siebie, a inspirując się wzajemnie,
  • zwracanie uwagi na otaczający nas świat, naturę i drugiego człowieka,
  • zauważanie piękna życia,
  • zwrócenie uwagi na bogactwo form w przyrodzie,
  • umiejętność wypowiadania się językiem ruchu, dźwięku, plastycznym, oraz słowem,
  • rozwijanie kreatywnej postawy,
  • rozwijanie postawy proekologicznej,
  • odpowiedzialność za własne działania,
  • podział obowiązków,
  • planowanie pracy,
  • stwarzanie podczas zajęć sytuacji służących uwalnianiu i odreagowywaniu negatywnych emocji,
  • inicjowanie działań rozwijających ekspresję własną i spontaniczność.

MOJE ŚLADY

  • grupa wiekowa: 6 - 8 lat
  • ilość miejsc w grupie: 8
  • terminy spotkań: poniedziałek 16:45 - 18:00

Swoim własnym tropem

dla dzieci w wieku 9 - 12 lat

twórcze zajęcia plastyczne z elementami arteterapii

EKSPRESJA
Głównym założeniem zajęć jest stworzenie bezpiecznej przestrzeni, w której dzieci mogą tworzyć w sposób nieskrępowany i wolny od oczekiwań. Będziemy uczyć się nie korzystać ze wzorów, nie będę też pokazywać jak narysować przysłowiowego konia (chyba że w konkretnym przypadku będzie to pomocne danej osobie).

Zamiast tego zrobimy miejsce na własny sposób wypowiedzi w podejmowanych tematach. Tym samym, uczestnicy będą odkrywać swoje możliwości i patrzeć jak ich pomysły, poprzez dokonywanie decyzji zgodnych z nimi, przeradzają się w namacalne prace, które można dotknąć, zobaczyć. Którymi można podzielić się z innymi i poznać ich perspektywę dotyczącą wizji tworzącego obraz.

W moim odczuciu w dzisiejszym społecznym życiu dziecka, jest bardzo mało miejsca na właśnie takie działania.

Jako prowadząca widzę siebie w roli obserwatora i przewodnika w tej podróży. Pomagającego w pokonywaniu obranej przez dziecko drogi i wspierającą jego działanie. Taka droga nie musi mieć celu. W moim przekonaniu liczy się proces. Właśnie temu chciałabym dać przestrzeń uczestnikom zajęć.

RAMY

W moim odczuciu, aby w podejmowanych działaniach dzieci mogły czuć się naprawdę bezpiecznie, potrzebne jest wyznaczenie ram i granic, w których będziemy eksplorować poruszane tematy. Tak więc zajęcia będą miały niezmienną strukturę (z małymi wyjątkami). Każde spotkanie zaczniemy od integracji wprowadzającej w temat.

Będą to wspólne zabawy z dźwiękiem/ obrazem/ ruchem. Podczas tworzenia będziemy zwracać uwagę na postawę proekologiczną- biorę tyle ile potrzebuję, aby stworzyć swoją pracę.

Po zakończonej pracy, uczestnicy będą dzielić się tym, co stworzyli.
Na koniec zostawimy pracownię w takim stanie, w jakim chcielibyśmy ją zastać w kolejnym tygodniu.

Podczas zajęć dzieci będą poznawały różne techniki artystyczne. W pracowni będzie dostępna glina, różnego rodzaju farby, narzędzia do rysunku, podłoża różnej wielkości i inne materiały. Każda praca, zostanie opatrzona datą i schowana do teczki dziecka. Cudownie obserwuje się zmiany, które najlepiej widać na przestrzeni czasu, kiedy patrzymy na cały zestaw prac.

Główne cele zajęć:

  • integracja,
  • uczenie się współpracy,
  • poznanie siebie i samoakceptacja,
  • wyrażanie emocji środkami plastycznymi,
  • akceptowanie innych,
  • uważne słuchanie siebie i innych,
  • uczenie się, że twórczość jest radosnym procesem, pełnym przygód,
  • uczenie się, że nie wszystko musi być idealne, najładniejsze i najlepsze,
  • zobaczenie, że możemy tworzyć razem bez porównywania się do siebie, a inspirując się wzajemnie,
  • zwracanie uwagi na otaczający nas świat, naturę i drugiego człowieka,
  • zauważanie piękna życia,
  • zwrócenie uwagi na bogactwo form w przyrodzie,
  • umiejętność wypowiadania się językiem ruchu, dźwięku, plastycznym, oraz słowem,
  • rozwijanie kreatywnej postawy,
  • rozwijanie postawy proekologicznej,
  • odpowiedzialność za własne działania,
  • podział obowiązków,
  • planowanie pracy,
  • stwarzanie podczas zajęć sytuacji służących uwalnianiu i odreagowywaniu negatywnych emocji,
  • inicjowanie działań rozwijających ekspresję własną i spontaniczność.

SWOIM WŁASNYM TROPEM

  • grupa wiekowa: 9 - 12 lat
  • terminy spotkań: poniedziałek 18:15 - 19:45
  • prowadząca: Natalia Lament

WARSZTATY TWÓRCZE DLA MŁODZIEŻY

Z elementami arteterapii.

Żyjemy w czasach bardzo szybkich, pełnych obrazów. Wzrok jest zmysłem, który wykorzystujemy najczęściej, jednak nie wszystko, co nas otacza jest o nas i bardzo łatwo zgubić w takim świecie siebie, własne wartości - nawet nie zgubić, a w ogóle je znaleźć. Brakuje też bezpiecznych miejsc, w których można to robić.
Ten program ma być właśnie taką bezpieczną przestrzenią, w której młodzi ludzie mogę uczyć się siebie poprzez działania twórcze.

Główne założenie zajęć to pokazanie poprzez działania twórcze uczestnikom, że sztuka może być doskonałym narzędziem do samopoznania.
Twórczość towarzyszyła człowiekowi od zawsze. Kreatywne życie jest podstawą zdrowia psychicznego i źródłem prawdziwej przyjemności, którą można czerpać od życia. W dzisiejszych czasach mało kto o tym pamięta.

Zadamy sobie pytania co nas inspiruje i dlaczego chcemy tworzyć.
Będziemy spędzać dużo czasu ucząc się współpracy i słuchania siebie nawzajem.
Podejmowane działania będą wymagały ważności i oddania się tylko jednej rzeczy równocześnie.
Główne aspekty, na które będziemy zwracać uwagę to UWAŻNOŚĆ, INTEGRALNOŚĆ, DOKONYWANIE WYBORÓW, KONSEKWENCJA W DZIAŁANIU.

Główne cele projektu

  • integracja,
  • uczenie się współpracy,
  • poznanie siebie jako twórcą,
  • wyrażanie emocji środkami plastycznymi,
  • samoakceptacja: postrzeganie siebie i tego co tworzę,
  • uzmysłowienie sobie że możemy bardzo wiele zmienić, spokojnie, systematycznie i z radością, zaczynając od siebie,
  • zwracanie uwagi na otaczający nas świat, naturę i drugiego człowieka,
  • zwrócenie uwagi na bogactwo form w przyrodzie,
  • refleksja nad własną rolą w otaczającym świecie,
  • umiejętność wypowiadania się językiem ruchu, plastycznym, oraz słowem,
  • rozwijanie kreatywnej postawy rozwijanie postawy proekologicznej.

  • grupa wiekowa: młodzież
  • ilość miejsc w grupie: 8
  • terminy spotkań: wtorek 19:00-21:00
  • prowadząca: Natalia Firkowska

RANDKA ARTYSTYCZNA

Twórczy relaks

Zaraz po porannej pracy z ciałem, którą jest gimnastyka słowiańska, zapraszam Ciebie na Randkę Artystyczną. Spotkania, podczas których możesz zatrzymać się w tu i teraz - osadzić w ciele - poczuć - tworzyć. Nie ma znaczenia czy “umiesz malować”, czy też “nie masz talentu”. Warsztaty mają format otwartej pracowni, czyli sam/a podejmujesz decyzję co i w jaki sposób chcesz stworzyć. Ja jako prowadząca będę pomagała Tobie w pokonywaniu obranej drogi i wspierała działania, które podejmujesz. Taka droga nie musi mieć celu. W moim przekonaniu liczy się proces. Właśnie temu chciałabym dać przestrzeń uczestnikom zajęć.
Jeżeli będziesz tego potrzebowała/ał przeprowadzę Ciebie przez różne techniki tak, żebyś mogła/mógł zdecydować, w której czujesz się najlepiej, ale nie będę nic narzucała - sama znasz siebie najlepiej, więc możesz lepić z gliny, malować, rysować, czy zrobić grafikę. Możemy razem zastanowić się nad tematem jeżeli z jakichś powodów nie będziesz “mieć pomysłu”. Ważne, żebyś zaczęła/ ął tworzyć jeżeli tego pragniesz.

  • grupa wiekowa: 18+
  • ilość miejsc w grupie: 10
  • terminy spotkań: czwartek 10:00- 12:30
  • prowadząca: Natalia Lament