MOJE ŚLADY
zajęcia plastyczne z elementami arteterapii
"Moje ślady” to zajęcia plastyczne z elementami arteterapii, które zapewniają uczestnikom możliwość wyrażenia siebie poprzez działania twórcze. Program ten jest dedykowany osobom, które chcą zgłębiać swoją kreatywność, eksplorować emocje i przeżycia oraz rozwijać umiejętności plastyczne.
EKSPRESJA
Głównym założeniem zajęć jest stworzenie bezpiecznej przestrzeni, w której dzieci mogą tworzyć w sposób nieskrępowany
i wolny od oczekiwań. Będziemy uczyć się nie korzystać ze wzorów, nie będę też pokazywać jak narysować przysłowiowego konia (chyba że w konkretnym przypadku będzie to pomocne danej osobie). Zamiast tego zrobimy miejsce na własny sposób wypowiedzi w podejmowanych tematach. Tym samym uczestnicy będą odkrywać swoje możliwości i patrzeć jak ich pomysły, poprzez dokonywanie decyzji zgodnych z nimi, przeradzają się w namacalne prace - które można dotknąć, zobaczyć, którymi można podzielić się z innymi.
W moim odczuciu w dzisiejszym społecznym życiu dziecka jest bardzo mało miejsca na właśnie takie działania.
Jako prowadząca widzę siebie w roli obserwatora i przewodnika w podróży; pomagającą w pokonywaniu obranej przez dziecko drogi i wspierającą jego działanie. Taka droga nie musi mieć celu. W moim przekonaniu liczy się proces.
Właśnie ku temu chciałabym oddać przestrzeń uczestnikom zajęć.
RAMY
W moim odczuciu, aby w podejmowanych działaniach dzieci mogły czuć się naprawdę bezpiecznie, potrzebne jest wyznaczenie ram i granic, w których będziemy eksplorować poruszane tematy. Tak więc zajęcia będą miały niezmienną strukturę (z małymi wyjątkami). Każde spotkanie zaczniemy od integracji wprowadzającej w temat. Będą to wspólne zabawy z dźwiękiem/ obrazem/ ruchem. Podczas tworzenia będziemy zwracać uwagę na postawę proekologiczną - biorę tyle ile potrzeba, aby stworzyć swoje dzieło. Po zakończonej pracy uczestnicy będą dzielić się tym, co stworzyli. Na koniec zostawimy pracownię w takim stanie, w jakim chcielibyśmy ją zastać w kolejnym tygodniu.
Podczas zajęć dzieci będą poznawały różne techniki artystyczne. W pracowni będzie dostępna glina, różnego rodzaju farby, narzędzia do rysunku, różne podłoża i inne materiały.
Każda praca zostanie opatrzona datą i schowana do teczki dziecka. Cudownie obserwuje się zmiany, które najlepiej widać na przestrzeni czasu, kiedy patrzymy na cały zestaw prac.
Ważnym elementem spotkań mogą być rozmowy z rodzicami, po wcześniejszym umówieniu się.
Główne cele zajęć:
- integracja i współpraca,
- samodzielność,
- wyrażanie siebie, swoich uczuć i emocji środkami plastycznymi,
- akceptowanie siebie i innych,
- uważne słuchanie siebie i innych,
- uczenie się, że twórczość jest radosnym procesem, drogą pełną przygód,
- uczenie się, że nie wszystko musi być idealne, najładniejsze i najlepsze,
- zobaczenie, że możemy tworzyć razem, bez porównywania się do siebie, a inspirując się wzajemnie,
- zwracanie uwagi na otaczający nas świat, naturę i drugiego człowieka,
- zauważanie piękna życia,
- zwrócenie uwagi na bogactwo form w przyrodzie,
- umiejętność wypowiadania się językiem ruchu, dźwięku, plastycznym, oraz słowem,
- rozwijanie kreatywnej postawy,
- rozwijanie postawy proekologicznej,
- odpowiedzialność za własne działania,
- podział obowiązków,
- planowanie pracy,
- stwarzanie podczas zajęć sytuacji służących uwalnianiu i odreagowywaniu negatywnych i pozytywnych emocji,
- inicjowanie działań rozwijających ekspresję własną i spontaniczność.