W naszej kulturze sztuka urosła do rangi czegoś nieosiągalnego dla zwykłego śmiertelnika. Mogą ją uprawiać artyści, ponieważ mają za sobą lata edukacji artystycznej i UMIEJĄ.
Nie pamiętamy o tym, że od setek lat jest ona nieodłącznym i naturalnym elementem życia człowieka - że jest życiem.

Arteterapia… a właściwie wykorzystanie jej elementów do pracy twórczej, oraz pracy z dziećmi i młodzieżą.
Poznając narzędzia, jakie daje sztuka i ucząc się wypowiadać jej językiem, możemy poznawać siebie lepiej, odnajdywać spokój i relaks.
Bardzo często spotykam się z osobami, które chcą malować, ale mają wiele blokad.
Sama byłam w takim miejscu, mimo ukończenia szkół artystycznych.
Znalazłam drogę, na której uczę się odnajdywać lekkość w tworzeniu, obserwować i wprowadzać zmiany - na kartce, w życiu.
Każdy z nas jest istotą kreatywną, a życie może być twórcze i pełne kolorów
Trzeba tylko od czegoś zacząć!
Dlatego właśnie postanowiłam zainicjować w Naturze Sztuki zajęcia, na których i Ty możesz zacząć tu gdzie jesteś z tym co masz :)

Aktualnie w ofercie swoich zajęć mam:

  • MOJE ŚLADY
    zajęcia z elementami arteterapii dla dzieci,
  • OTWARCI NA SIEBIE, OTWARCI NA SZTUKĘ
    warsztaty wspierające młodych twórców (zajęcia prowadzę w Liceum Plastycznym),
  • RANDKA ARTYSTYCZNA
    niecykliczne twórcze spotkania dla kobiet (info o kolejnych spotkaniach będą pojawiały się na bieżąco w wydarzeniach na Facebooku),
  • WARSZTATY TEMATYCZNE W TWOJEJ PLACÓWCE
    jesteś zainteresowana/ny? daj znać:) Prześlę ofertę zajęć.

MOJE ŚLADY
zajęcia plastyczne z elementami arteterapii


"Moje ślady” to zajęcia plastyczne z elementami arteterapii, które zapewniają uczestnikom możliwość wyrażenia siebie poprzez działania twórcze. Program ten jest dedykowany osobom, które chcą zgłębiać swoją kreatywność, eksplorować emocje i przeżycia oraz rozwijać umiejętności plastyczne.

EKSPRESJA
Głównym założeniem zajęć jest stworzenie bezpiecznej przestrzeni, w której dzieci mogą tworzyć w sposób nieskrępowany i wolny od oczekiwań. Będziemy uczyć się nie korzystać ze wzorów, nie będę też pokazywać jak narysować przysłowiowego konia (chyba że w konkretnym przypadku będzie to pomocne danej osobie). Zamiast tego zrobimy miejsce na własny sposób wypowiedzi w podejmowanych tematach. Tym samym uczestnicy będą odkrywać swoje możliwości i patrzeć jak ich pomysły, poprzez dokonywanie decyzji zgodnych z nimi, przeradzają się w namacalne prace - które można dotknąć, zobaczyć, którymi można podzielić się z innymi.
W moim odczuciu w dzisiejszym społecznym życiu dziecka jest bardzo mało miejsca na właśnie takie działania. Jako prowadząca widzę siebie w roli obserwatora i przewodnika w podróży; pomagającą w pokonywaniu obranej przez dziecko drogi i wspierającą jego działanie. Taka droga nie musi mieć celu. W moim przekonaniu liczy się proces.
Właśnie ku temu chciałabym oddać przestrzeń uczestnikom zajęć.

RAMY
W moim odczuciu, aby w podejmowanych działaniach dzieci mogły czuć się naprawdę bezpiecznie, potrzebne jest wyznaczenie ram i granic, w których będziemy eksplorować poruszane tematy. Tak więc zajęcia będą miały niezmienną strukturę (z małymi wyjątkami). Każde spotkanie zaczniemy od integracji wprowadzającej w temat. Będą to wspólne zabawy z dźwiękiem/ obrazem/ ruchem. Podczas tworzenia będziemy zwracać uwagę na postawę proekologiczną - biorę tyle ile potrzeba, aby stworzyć swoje dzieło. Po zakończonej pracy uczestnicy będą dzielić się tym, co stworzyli. Na koniec zostawimy pracownię w takim stanie, w jakim chcielibyśmy ją zastać w kolejnym tygodniu.

Podczas zajęć dzieci będą poznawały różne techniki artystyczne. W pracowni będzie dostępna glina, różnego rodzaju farby, narzędzia do rysunku, różne podłoża i inne materiały.
Każda praca zostanie opatrzona datą i schowana do teczki dziecka. Cudownie obserwuje się zmiany, które najlepiej widać na przestrzeni czasu, kiedy patrzymy na cały zestaw prac.
Ważnym elementem spotkań mogą być rozmowy z rodzicami, po wcześniejszym umówieniu się.

Główne cele zajęć:

  • integracja i współpraca,
  • samodzielność,
  • wyrażanie siebie, swoich uczuć i emocji środkami plastycznymi,
  • akceptowanie siebie i innych,
  • uważne słuchanie siebie i innych,
  • uczenie się, że twórczość jest radosnym procesem, drogą pełną przygód,
  • uczenie się, że nie wszystko musi być idealne, najładniejsze i najlepsze,
  • zobaczenie, że możemy tworzyć razem, bez porównywania się do siebie, a inspirując się wzajemnie,
  • zwracanie uwagi na otaczający nas świat, naturę i drugiego człowieka,
  • zauważanie piękna życia,
  • zwrócenie uwagi na bogactwo form w przyrodzie,
  • umiejętność wypowiadania się językiem ruchu, dźwięku, plastycznym, oraz słowem,
  • rozwijanie kreatywnej postawy,
  • rozwijanie postawy proekologicznej,
  • odpowiedzialność za własne działania,
  • podział obowiązków,
  • planowanie pracy,
  • stwarzanie podczas zajęć sytuacji służących uwalnianiu i odreagowywaniu negatywnych i pozytywnych emocji,
  • inicjowanie działań rozwijających ekspresję własną i spontaniczność.






Zapraszam do kontaktu i współpracy,
Natalia Lament